Filmrecension: Zootropolis

juli 21, 2016

zootropolis_moments

I en tid präglad av de sociala mediernas snackisar har politiska inslag blivit ett effektivt marknadsföringstrick, med senaste upplagan av “Ghostbusters” som färskt exemplet. Genom att ersätta originalets grabbar med kvinnliga komiker av olika hudfärg har man lockat permakränkta högermän till samma slags debatt som gjorde fjolårets “Mad Max”-film till en så oförtjänt succé. Tack vare diskussioner i sociala medier, debattartiklarskandaler, diskussioner om skandalerna och metadiskussioner om diskussionerna får man till en viral exponering som betald reklam sällan når upp till. En exponering som blir särskild lyckad då konsumtion av själva filmen blir ett logiskt krav för att fullt ut kunna diskutera den.

Det är en smula ironiskt att de liberala filmproducenterna använder samma metod som Sverigedemokraterna så skickligt utvecklat i sin politiska marknadsföring. I filmproducenternas fall är dock ambitionen i första hand kommersiell, även om den radikala högern verkligen anstränger sig för att hitta djupare budskap i klickbetet.

Men vill man verkligen analysera den ideologiska grunden i populärkulturella fenomen bör man istället ge sig på sådana som inte gör den typen av väsen av sig, där ideologin utgör en spontan och självklar del av filmens innehåll, snarare än markörer som klistras på för att locka hatare till gräl.  Ett bra exempel är barnfilmen “Zootropolis” – jag utfärdar härmed en spoiler-alert för dem som inte redan sett denna ganska underhållande film – som explicit behandlar rasfrågan ur ett vänsterliberalt perspektiv, genom att berätta om en späd liten kaninflicka vars ambition är att bli polis i filmens fabelmetropol Zootropolis, där stora och små rovdjur och byten har frångått sin natur för att istället bygga upp en civilisation baserad på lika rättigheter.

Detta multi-artsliga zootopia brottas dock med samma problem som vårt multikulturella samhälle: att lika rättigheter inte leder till lika utfall, vilket tycks bero på att gamla fördomar om de olika arternas inre natur ännu är i omlopp. Vår kanin hånas från barnsben för sin ambition att bli polis, ett yrke som bäst lämpar sig för stora, starka kreatur och rovdjur med våldskapital. Liksom i vår värld får hon dock visst stöd av makthavarna, som ser henne som en symbol för kulturens seger över naturen.

Dock med betoning på “symbol”. För trots att hon klarar utbildningen som toppstudent reduceras hon till parkeringsväktare när hon väl kommer ut i yrkeslivets verklighet. I den rollen stöter hon på en bedräglig räv, som helt enligt kriminologins stämplingsteori valt att agera så lömskt som alla förväntar sig av hans art. Tillsammans löser de ett mysterium med kidnappade rovdjur, som visar sig hota själva utopins själva grund, då rovdjuren i fråga helt plötsligt återfallit till sin inre naturs djuriska och livsfarliga beteende. Det visar sig emellertid att djuren förgiftats, en konspiration av en lömsk politiker som försöker gripa makten genom att så skräck och split bland medborgarna.

Det är svårt att invända mot detta tydliga och glada budskap om jämlikhet och lika rättigheter utan att låta som Hitler, men jag kan ändå inte låta bli att känna viss olust inför filmens premisser, som skall köras ned i halsen på mina barn. För när allt kommer omkring så är ju löftet filmen ger, att alla sociala och medfödda hinder kan övervinnas med tillräcklig vilja, lika falsk som den är samhällsfientlig.

Tanken på att du föds som en unik liten snöflinga, vars rätt – ja, enda värdiga ambition – är att realisera dina drömmar oavsett deras rimlighet, är nämligen oförenlig med ett samhälle som baseras på devisen “gör din plikt, kräv din rätt”. Istället får vi ett individualistiskt samhälle där de ensamma förlorarna vänder sig mot varandra i avund istället för att enas i kollektiva projekt.