Skip to content

Fotbolls-EM: en zkön zorti

juni 27, 2016

zlatan

Så var den svenska insatsen i EM avklarad, under blandade känslor för min del. Den inledande 1 – 1-matchen mot Irland var visserligen precis så usel som jag befarat, men i den följande matchen mot Italien ryckte de upp sig precis såpass att man fick lite hopp, i alla fall fram till 87:e minuten då Italien punkterade matchen och den svenska EM-insatsen med sitt mål. Då Sverige under de två första matcherna inte haft ett enda skott på mål (målet mot Irland gjordes av en irländare) kunde jag betrakta den avslutande matchen mot Belgien i ett tillstånd av stoisk resignation, en inställning som kom väl till pass när Belgien rättvist vann matchen.

Med tanke på med vilken vidskeplig iver sportkrönikörer annars brukar hänga upp sig på statistiska sammanträffanden (“England har aldrig vunnit en öppningsmatch i EM” och så vidare) är jag lite förvånad över att ingen, vad jag sett, ännu noterat likheten mellan årets svenska insats och fiaskot i EM 2000, då Sverige fick stryk av både Belgien och Italien, och spelade oavgjort mot Turkiet i en match som en enig kritikerkår utsåg till turneringens sämsta.

Men jag har å andra sidan inte läst särskilt noga, då jag det här året haft svårt att engagera mig i turneringen, vilket till stor del beror på att jag är ganska upptagen nu för tiden. När jag försökte se min första match, mellan England och Ryssland, gjorde jag exempelvis misstaget att kolla upp min twitter, där ett antal Magister-lyssnare hade klagomål av teknisk natur. Då en av dem hänvisade till sitt patreon-bidrag hade jag inte mycket annat val än att ta itu med problemet, vilket minst sagt lade hämsko på mitt engagemang i den pågående matchen.

Man kan säga att det satte tonen för turneringen. Fotboll kräver ju ett slags minimum av engagemang som tidvis kan vara ganska svårt att uppbåda, särskilt i början av en alldeles för lång turnering. Som jag var inne på redan i förra inlägget så är 24 lag, nästan varannan kvalande nation, alldeles för många för ett Europamästerskap. På samma sätt är åttondelsfinaler är för mycket för ett EM-slutspel. Vem fan vill se en åttondelsfinal mellan Nordirland och Wales? Det är liksom inte 1956. Gå till kvart direkt för fan.

Engagemanget blir ju inte bättre av min allmän upptagenhet, som hänger samman med att min karriär faktiskt går bättre än någonsin. Därtill verkar det som jag blivit något mer distraherad av mina sociala media jämfört med tidigare turneringar. De gånger jag försökt titta på matcher, som gårdagens match mellan Ungern och Belgien, har jag ideligen funnit mig själv med blicken på skärmen när kommentatorns upphetsning plötsligt varslat om mål, och då är det ju lite försent att bry sig. Målen ska ju komma som klimax på en lång anspänning, inte noteras med en slö sidoblick.  

Situationen blir förstås inte bättre av att jag kommer vikariera inom vården under resten av turneringen, på en arbetsplats där det av introduktionspassen att döma inte verkar finnas särskilt mycket tid till tv-tittande. Jag ska förstås försöka följa Island så gott jag kan, och siktar på att klippa i alla fall semifinalerna och finalen, men i övrigt börjar jag redan betrakta den här turneringen som förlorad.

Ett nederlag naturligtvis, men också en viss lättnad. Fotboll kan visserligen vara bland det roligaste som finns (Sverige – Rumänien 1994, Sverige – Holland 2004, Tyskland – Brasilien 2014) men mellan de riktigt intressanta matcherna genomlider man ju hundratals skitmatcher. Nu har jag ändå samlat upp de minuter som behövs för att fästa den här turneringen som en milstolpe i minnet: den drypande varma sommaren 2016 då Zverige zög och tog bussen hem.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

