Skip to content

Några ord om ”årets bild”

maj 10, 2016

borlänge

Ingen har väl undgått bilden ovan, som visar hur den antirasistiska aktivisten Tess Asplund ställer sig i vägen för Nordiska Motståndsrörelsens demonstration i Borlänge, med näven knuten i en gest som ska vara inspirerad av Nelson Mandela. Bilden har fått stor spridning, även internationellt, vilket inte är så märkligt, då den till synes fångar det klassiska David mot Goliat-motivet med en ensam, liten svart tjej som står upp mot de stora, starka nazisterna.

Bilden har förstås fått kritik från höger. Ett tidigt halmstrå var att bilden skulle vara arrangerad, och visst ser den lite märklig ut, som om hon försöker tillkalla en taxi. Ett annat spår är att man försökt dölja kopplingen mellan Expo-fotografen David Lagerlöf och aktivisten Tess Asplund, eller att man försökt framställa Tess som en “vanlig människa” i stil med sin föregångare från ett ännu mer ikoniskt foto, damen med handväskan i Växjö. En snabb googling visar dock att uppgifterna om både Tess aktivistbakgrund och hennes koppling till fotografen redovisats i både Aftonbladet och Expo.

Men alldeles oavsett om någon mörkläggning skett kan det vara värt att stanna kvar vid Tess Asplunds aktivism, och skillnaden mellan nazisternas demonstration i Borlänge och deras demonstration i Växjö 1985. I Växjö mötte nazisterna ett spontant, folkligt motstånd. Det var vanliga svenssons, inklusive väsktanten, som drev bort nazisterna från sin stad. Det motstånd som Tess Aspund står för, och David Lagerlöf förevigat, är däremot väl organiserat.

nrp1985

Det handlar förstås framförallt om en skillnad i tid. Vid demonstrationen i Växjö fanns ingen antifascistisk aktivism värd att tala om. Det fanns heller inget Expo som kunde föreviga kampen. Anledningen är förstås att den nynazistiska rörelsen fram till demonstrationen i Växjö varit ett högst marginellt fenomen även medialt. Växjöborna blev sannolikt chockerade över att helt plötsligt möta denna rörelse mitt i sin lilla stad, och agerade därefter.

Trots att själva Växjödemonstrationen med sin snöpliga utgång var ett nederlag för nazisterna, blev det början på deras segertåg genom media. Under andra halvan av åttiotalet byggdes bilden av den svenska naziströrelsen långsamt upp till det hot mot demokratin de framställdes som på 90-talet, då AFA, Expo och hela det antifascistiska komplexet uppstod, ett komplex som med tiden fick allt större inflytande i media och inom den politiska sfären.

Den nazistiska rörelsen, som motiverade det antifascistiska kompexets existens, nådde en slags mediemässig toppnotering efter polismorden i Malexander. Fram till dess fanns ännu ansatser till att bemöta rörelsen på samma sätt som terapistaten bemött radikala rörelser från vänster, det vill säga genom att kväva och absorbera i en bidragsstinn omfammning. Ett välkänt exempel var Fryshusets riktade aktiviteter för skinnskallar, men Lars Noréns pjäs 7:3, som gav Tony Olsson möjlighet att delta i bankrånet i Kisa och de följande morden i Malexander, kan också räknas dit.

Efter polismorden i Malexander och mordet på syndikalisten Björn Söderberg ökade trycket på den nazistiska rörelsen, framförallt från ledande media, när landets fyra största tidningar i en gemensam kampanj hängde ut landets ledande nazister med namn, bild och gärningsbeskrivning under förevändningen att deras verksamhet utgjorde ett hot mot demokratin. Aldrig tidigare hade den svenska nazismen erkänts sådan makt, och de lyckades surfa på erkännandet en bit in på 2000-talet, då man kunde samla så mycket som 2000 deltagare i den årliga Salemmarschen till minne av den mördade skinnskallen Daniel Wretström.

Framgångsvågen för den hårdföra gatunazismen ebbade dock ur under andra hälften av 00-talet, parallellt med att Sverigedemokraternas betydligt mer rumsrena nationalism skördade allt större framgångar. Efter att Svenskarnas Parti lade ned efter förra valet återstår egentligen bara Nordiska Motståndrörelsen som fungerande organisation till höger om Sverigedemokraterna. Paradoxalt nog var NMR den organisation som var minst i takt med tiden av alla sina konkurrenter på den yttre högerkanten, med sin sektlika ledarkult, sin hierarkiska organisation, sitt fokus på flygbladsutdelningar och sitt 30-tals-influerade språkbruk, där exempelvis “propaganda” används i positiv bemärkelse.

Ändå har rörelsen inte bara överlevt, utan rent av stärkt sin ställning, mätt i uppmärksamhet från SÄPO och massmedia, mycket tack vare omskrivna aktioner som attacken mot den antirasistiska demonstrationen i Kärrtorp 2013, men också genom sin hemsida Nordfront. Enligt alexas visserligen trubbiga mätverktyg är den inte bara större än de på många sätt mer samtida identitärernas Motpol, utan också mångmiljonsatsningar som Politism och Kit.

Jag ska inte helt underkänna NMR som aktiva subjekt, en stor del av deras framgångar kan absolut tillskrivas deras fanatiska (skrivet i positiv NMR-bemärkelse) aktivism. Inte minst att de fortfarande existerar, medan det gamla ledarskapet från Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti numera mest verkar vegetera som vanliga facebookdelare med näven tryggt tillbakastoppad ned i fickan.

 NMR har dock en hel del draghjälp i sin kamp av att de, som bilden så tydligt visar, är den perfekta fienden för den antifascistiska komplexet, som tryggt kan fortsätta lajva 90-talet, som i sin tur lajvade 30-talet, samtidigt som nya, komplexa konfliktytor ständigt visar sig i ett samhälle där 200 marscherande vitskjortor blivit allt mindre relevanta. Den koreograferade kampen mellan NMR och Tess Asplund är i det avseendet ett villospår, ett fotogeniskt mediaspektakel som når sin virala spridning för att den är så trygg och säker, en enkel kamp mellan gott och ont, mellan stark och svag, tydlig nog att retweetas av JK Rowling och blåsas upp på förstasidor världen över.

Annonser

From → Uncategorized

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Det sverigevänliga PK-förtrycket | Schipperke

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: