Skip to content

Årsbästa 2015: TV

december 9, 2015

Den generella kvaliteten på filmer har ju sjunkit en längre tid, faktiskt sedan sekelskiftet. Det nya århundradet har ju ännu inte gett oss någon ”Pulp Fiction”, ”Fight Club” eller ens ”The Matrix”, alltså totalupplevelser av Wagnersk magnitud, som förändrar synen på film, liv och verklighet. Naturligtvis har det gjorts bra filmer sedan sekelskiftet, men de kommer ju inte till en lika automatiskt som ovan nämnda titlar. Den enda titel jag genast får upp i huvudet är ”Winters Bone”.

Men visst, på 90-talet gick jag – av nöden tvungen – oftare på bio, vilket kanske fäster upplevelser i minnet bättre än skärmens oändliga mångfald, och jag var förstås rätt mycket yngre, vilket gav alla årtiondets upplevelser en mycket mer omedelbar lyster än vad livet har att erbjuda en medelålders hipster.

Men det är ändå talande att när comhem gör en reklam som skall spraka av samtidens strömningskultur så parodierar man just ”The Matrix”. Det mest moderna filmindustrin av idag kan erbjuda är alltså en sexton år gammal film, vars klichéer tycks varit de sista industrin lyckades producera med tillräcklig kulturell allmängiltighet för att upphöjas till just kliché.

Det slående med filmer som ”Matrix”, ”Fight Club” och ”Rädda Menige Ryan” är ju hur samtida de ännu känns i fråga om scenografi, bildspråk, klippning, manus. De etablerade helt enkelt klichéer som filmen, sexton år senare, fortfarande inte tröttnat på, som den gröna tonen i ”Fight Club”, de blå tonen i ”Matrix”, den intensiva klippningen och bildkvaliteten i ”Rädda Menige Ryan”, vars stridsscener fortfarande utgör mall för adrenalinstinna eldstrider. Det enda som möjligtvis lagts till paletten är ”Sagan om Ringen”-trilogins pompösa oljesvulst, som övergick i ren fotoretuscheringsporr i ”300”.

Filmindustrin verkar helt enkelt mättad och tröttkörd, och de verkliga talangerna vad det gäller framförallt manus och skådespeleri har gått vidare till det vitaliserade tv-mediet. Utvecklingen följer en marknadsmässig logik: medan filmer satsar krutet på att dra publiken till överdådiga engångs-upplevelser med fokus på effekter måste tv-serier locka in och behålla greppet om sin publik, avsnitt efter avsnitt, säsong efter säsong, och till det krävs handling, dialog och karaktärer.

Sedan ”Breaking Bad” och ”Mad Men” tog slut och ”Boardwalk Empire” lade ned har det dock varit en liten svacka i TV-utbudet, vilket gör att

Årets bästa TV

faktiskt får bli ”Game of Thrones”. Snäppet svennigare än mitt filmval, men jag måste ändå vara ärlig. ”Better call saul” och ”Archer” var för all del underhållande och ”Walking Dead” gav till sist valuta för alla säsonger man mer eller mindre plågat sig igenom, men ”Game of Thrones” var den enda serie som jag tvångsmässigt såg så fort den fanns tillgänglig (eller ja, på kvällen när ungarna somnat). Den ursprungliga planen att spara hela klabbet till sista avsnittet för att kunna plöja var ju bara att glömma.

Kanske den bästa säsongen hittills, men det kan ju ha att göra med att jag läst böckerna, och gladdes åt deras val att slå ihop de usla fjärde och femte böckerna till en enda ganska rapp säsong. Jamies äventyr hos araberna var förstås jävligt överflödigt, alldeles bortsett från att scenerna kändes inklippta från Xena eller Hercules, men det vägdes ju upp av att det äntligen blev lite drag hos Daenerys. Extra plus för att de snabbspolade fram till det möte mellan Tyrion och Daeny som boken ännu inte levererat. För att inte tala om Stannis härligt snöpliga öde som böckerna fortfarande drar ut på. Eller att de skippade Daenys okända bror, Vicarion och alla andra värdelösa bifigurer som förstörde bokserien totalt. Jag kan knappt föreställa mig hur jävla bra den här serien kommer bli nu när bokjävlarna inte längre spoilar nöjet för mig.

En intressant detalj med tv-serier är att de har väldigt höga IMDB-betyg, så höga att jag ersatt min 6.5 – regel (vid tvekan skippa film som har under 6.5) för film med en motsvarande 8.0-regel för tv-serier. Det beror förstås på att en tv-serie är en så omfattande tidsmässig investering. Man ser ju inte klart en usel – eller ens en medioker – tv-serie bara för att man ”ändå börjat kolla” på samma sätt som man kan göra med till exempel film. Alltså bryr man sig sällan om att betygsätta tv-serier som man bara gett ett par avsnitt.

Samma problem uppstår förstås nu när jag ska utse

Årets sämsta TV

Jag har ju inte sett någon usel tv-serie i och med att jag så snabbt har slutat kolla på allt som inte hållit måttet, från lama ”Homeland” till katastrofala ”Wayward pines” (hatad av alla men med 7.8 på IMDB, för att understryka min poäng). Jag lägger ned innan jag hinner bli riktigt irriterad.

Å andra sidan såg jag ju som sagt bara en halvtimme av årets sämsta film, så: den tv-serie som hann irritera mig mest de få avsnitt som krävdes innan jag avfärdade skiten var nog tredje säsongen av ”The Vikings”. Visst, den var kanske inte sämre än ”Wayward Pines” (sånt skamlöst Matt Dillon-slöseri) eller förra årets magplask ”Black sails” (”The bold and the beautiful” i piratmiljö, typ), men på ett och ett halvt avsnitt hann jag ändå konstatera att denna nyss sevärda serie tappat totalt efter andra säsongens mustiga final.

Jag kan tyvärr inte sätta fingret på vad raset bestod i, mer än att jag inte längre brydde mig, och därmed insåg exakt hur störig vikingarnas låtsasbrytning är. För att inte tala om Ragnar Lodbroks ideliga försök att se slug ut. Men sämst av alla är förstås den töntiga Skarsgårdsbrorsan. Att killen sedan började rappa kom inte som en chock direkt för någon av oss som genomlidit hans överspända tolkning av den psykotiska konstnärssjälen ”Floki”, som fångar allt som är dåligt med ”The Vikings”: den teatrala grundtonen, det tungrodda allvaret och den låga budgeten (= hade inte råd med Alexander).

Nu när jag skulle sätta punkt så insåg jag till sist varför jag, nu när de inte bländar mig med engagerande intriger och kittlande tortyrmord, känner ett nästan personligt grundat äckel inför the Vikings: de beter sig och ser ut som en bunt antroposofer. Alla kvinnor ser ut som eurytmister och alla män ser ut som de värvats från Slavateatern. Jag har lämnat Järna och vill inte ha skiten på skärmen. Det räcker med att jag blundar så kan jag se och höra dem… gestalta sina ljud… sjunga sina sånger… skräcken! Skräcken!

From → Uncategorized

3 kommentarer
  1. Får väl hålla med om Game of Thrones som bästa serie, även om tredje Orange is the new black kommer nära. Men sämst var ju tveklöst andra säsongen av True Detective. Visst, fallet blev väl högre då förväntningarna var så höga, men herre jävla gud vilket trams det var.

    • schipperke77 permalink

      Jag tyckte faktiskt andra säsongen av True Detective var okej, men så var jag inte så jävla impad av den första säsongen heller.

  2. Daniel permalink

    Hej! Ville bara säga att jag tycker ni gör ett bra jobb med Magister. Intressanta ämnen och ni verkar ha tänkt igenom vad ni ska säga, snarare än att bara sitta och ”höfta” som en del andra poddar gör.
    Jag tycker också att det bra att ni håller er till ämnena och inte fladdrar iväg allt för mycket. Det finns ju alltid en risk att det blir två dudes som håller med varandra om allt och bara raljerar. Det kan ju visserligen också vara underhållande att lyssna på, men bra att ni inte gått i den fällan.

    Angående podden har ni säkert en lista med ämnen ni ska ta upp, och säkert är narkotika/narkotikapolitik ett sådant. Inte minst eftersom ni båda verkar ha erfarenhet och åsikter om det. Jag tycker det skulle vara intressant om ni delade upp det i några underavdelningar t.ex:
    1.Legalisering- ja eller nej? Kan ju vara cannabis för privat/medicinskt bruk etc.
    2.Konsekvenser för omvärlden, Afghanistan och Sydamerika påverkas ju extremt mycket av vårt knarkande. Kan det rättfärdigas?
    3.Statligt knark: piller, piller, piller. Vem äter inte piller idag? Rätt eller fel?

    Det vara bara några förslag. Keep up the good work!
    Hälsn. Daniel

    (P.S. Jag gillade också Big Hero 6!)

Kommentera

