Skip to content

Årsbästa 2015: Film

december 7, 2015

December är här, och därmed har det av någon anledning blivit dags att dra alla möjliga årsbästa-listor, trots att tre veckor av året ännu återstår. I teorin är det väl tänkt att eventuella mästervek som utkommer under den tiden ska sparas till nästa års lista, men i praktiken blir det snarare så att man ska ge fan att ge ut saker av kvalitet under årets sista veckor. Dumt förstås, men det är ju inte jag som skrivit reglerna. Jag bara gör min plikt och följer dem för att underlätta julhandeln, som tydligen ska ha något dunkelt samband med vår generella välfärd.

 

Men det är inte lätt, trots att just ”film” är den kategori där det är enklast att hålla sig aktuell. Är det bara jag, eller blir filmåren bara sämre och sämre? Tidigare år, när jag skött hela den här diskussionen i facebooktrådar, har jag haft problem att vaska fram fem-sex filmer värda en topplista. Idag kommer jag inte på en enda. Jag menar, jag tyckte 2013 kändes ganska lamt när det begav sig men det året gav oss ändå ”Wolf of wall street” och ”American Hustle”*. I år skulle fan ”Gravity” tagit sig in på topp 3, om inte annat så i kraft av att handlingen gick igång direkt, som i en modern porrfilm. Men i år kommer jag inte ens ihåg någon ”Guardians of the Galaxy”. Jag kommer knappt ihåg någon film alls faktisk, förutom en som var så kass att vi stängde av efter en halvtimme, vilket gjorde den till

Årets sämsta film

Jag pratar naturligtvis om ”Jupiter Ascending”. Jag vill inte vara transofob men blev inte bröderna Wachowskis filmer mycket sämre sedan den ena bytte kön och de blev ”syskonen Wachowski? Det kanske inte finns något kausalsamband, men redan över ”Cloud Atlas” (som visserligen gick att se) vilade en omisskännlig doft av kalkon, framförallt när det gällde sminkningen och Tom Hanks språk i den postapokalyptiska delen. (Alltså ”speak the tru-tru” vafaan?)

I och med ”Jupiter Ascending” övergick doften i en påtaglig stank. Jag fick nästan känslan av att de vände sig till små, små barn, vilket på sätt och vis gör min kritik lika irrelevant som allt gnäll om julkalendern. Å andra sidan var nog

Årets bästa

filmupplevelse nu när jag hunnit tänka efter en stund ”Big hero 6”, som definitivt vänder sig till barn. Men trots att jag har flera egna såg jag den tillsammans med min flickvän första gången, och det var faktiskt årets filmupplevelse. Och det är ju upplevelsen som räknas. Den var helt OK när jag körde den med ungarna också, trots att jag blev tvungen att realtidsöversätta dialogen.

Det känns förstås jävligt svennigt och medelålders på det dåliga ”ja du vet sen ungarna kom så…” – sättet, och eftersom jag inte är helt död i själen än kollade jag faktiskt upp fusklappen, men den gav verkligen inget speciellt. Av årets vuxna filmer var väl ”Ex Machina” och ”Straight out of Compton” sådär, sagt med högst oengagerad stämma: ”Ex Machina” var i slutändan en lika sval produkt som filmens AI, och biopics över folk som ännu lever är alltid till viss del tillrättalagd smörja. Jag hade velat se Dr Dre slappa någon bitch för äkthets skull, eller Snoop gola på Suge Knight. Men det går ju inte när förlagorna hänger över axeln på författare och regissör.

Observera att jag ännu inte hunnit se varken ”Martian” (som låter jävligt lovande av gnället att döma, för mig är ”Castaway på Mars” en suverän hisspitch) eller ”Sicario”, för att ta två filmer som fortfarande inte dykt upp på någon delningssida.

*Nej, jag tittar knappt på icke-engelskspråkig film. Ännu mindre nu för tiden när jag slutat läsa textremsor. Förutom att översättningarna håller allt lägre kvalitet så saboterar de filmupplevelsen genom att dra fokus från det som faktiskt händer i bild. Visst, jag kanske är kulturimperialist men hur mycket keltisk kultur från romartiden talar vi om idag? Nej just det, och likadant kommer det gå för dina slovenska kvalitetsfilmer.

From → Uncategorized

4 kommentarer
  1. Under romartiden fanns det dock ett palestinskt författarkollektiv vars skriverier då var väldigt underground men som med tiden kom att bli en bästsäljare av oöverträffade mått.

    • schipperke77 permalink

      Jaja, men judarna kan man ju alltid räkna med.

  2. Big Hero Six bättre än Ex Machina? Betyder jvvf ”jag vill vara folklig” nuförtiden? Nåja, sval är trots allt ett ord som beskriver EM ganska bra och jag kan inte begära att alla ska ha samma knappar som jag, knappar som EM tryckte på oavbrutet under hela filmen.

    Sen får jag ändå säga att av alla filmer jag genomlidit för barnets skull är Big Hero Six en av dem som orsakat minst lidande. En solid trea skulle jag ge den, vilket kanske skulle ha räckt för att bli årets bästa barnfilm om det inte varit för ”Havets sång”, som är utmärkt om man bara orkar med snorungens snorungande under första halvan.

    Att Wachowskarna skulle ha blivit sämre vet jag inte om jag håller med om. Inte för att jag sett deras senare filmer utan för att The Matrix nog är den av alla filmer jag gillade på 90-talet som hållit sämst. När de visuella greppen väl blivit klichéer fanns det inte så mycket kvar, helt enkelt.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Årsbästa 2015: TV | Schipperke

Kommentera

