Skip to content

Folkrecension: Koreaner

november 20, 2015

Av Daniel Lampinen

GangnamStyle_screengrab1

Ibland känns det bakvänt att åka hem från platsen man rest till. När jag var på Island kändes det sunkigt att åka hem till den uppenbart sämre luften i södra Sverige. När jag åker hem från gula länder, är det en fantastisk deal när det gäller luftkvalitet. Men när jag i september 2013 åkte hem från Seoul, funderade jag på om jag verkligen vill vara omgiven av vita människor dag in och dag ut.

Vita svenskar är inte bara störigare i sig själva (något som ofta förvärras av att jag, till skillnad från med koreaner, förstår vad de säger och skriver i offentligheten). Högljudda och känslosamma.

Vita människor är även dåliga på att undvika att ”komplettera” sina storstäder med diverse grupper som varit tvungna att fly från sina egna länder. De på rätt sätt vibrerande megastäderna Shanghai och Seoul är städerna som verkligen aldrig sover. Och som aldrig är rädda. Jag, som dessutom ser ut som en jugge, kan gå bakom en ensam kvinna klockan tre på natten utan märkbar reaktion.

Seoul kombinerar högt tempo med sinnesfrid på ett strålande sätt. När kassörskan passar på att ta nästa kund i kön för att du fumlar med plånboken för länge, fattar du att du hade fel och de rätt. Men det var ok. Nästa gång gör du det bättre. Stil och klass, på det avskalade sättet.

När jag var i Seoul tänkte jag även på det faktum att varenda en jag såg på gatan, till exempel shoppandes i Gangnam-distriktet, hade varit nordkoreaner, och spelat med i vad-det-nu-är som nordkoreaner sysslar med, om gränsen mellan nord och syd dragits cirka sex mil längre söderut. Och det är en svindlande tanke.

Oavsett vad orsaken var till att ett extremt homogent folk började kriga inbördes var, kan man konstatera att USA och Sovjet kunde gripa in. Och dela upp halvön i kapitalism och kommunism. Varpå folk började följa respektive lära så mycket som det bara går (i Nords fall: in absurdum). Vad är grejen med detta? Vad finns under huden hos dessa människor? Någon slags förmåga till kritiskt tänkande? Eller kan de programmeras till vad som helst?

Det skadar inte att komma ihåg skillnaden mellan de som uppfinner och de som kopierar. Det blanka papperet hittar nya vägar. Andra gör det som står på papperet, ibland först långt senare, när det hunnit gulna.

Företeelsen Nordkorea är ju något som drar ner betyget för folkslaget koreaner något oerhört. Ett land där alla ständigt ljuger för att upprätthålla en statsreligion.

Vilket i och för sig känns igen från Sverige. Vi sätter dock inte tre generationer i arbets- och kremeringsläger för att en familjemedlem bläddrat i Jyllands-Posten.

Daniel Lampinen är rasist och mediehora.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

