Skip to content

Serierecension: Necronomicon i Uppsala

november 6, 2015

Av Udda Boktips

necronomicon-i-upsala-2
Mohamed Omar har behandlats flera gånger på min blogg Jag vill vara farlig. I ett av dessa inlägg skriver jag

Precis som det för varje upplyst
västerlänning är självklart att det finns delar inom kristendomen som förtjänar
att kritiseras och bekämpas gäller naturligtvis samma sak för islam. Här hoppas
jag att Omar har en roll att fylla. När han pekar ut företeelser som förtjänat
kritik kan det kanske, med Omars bakgrund som muslim och före detta
”insider”, få en annan tyngd än när Per Gudmundsson gör det.

Jag är glad att Omar verkar ha hittat en plattform på Det Goda Samhället där han kan föra fram dessa insikter. Här kan hans inlägg (som detta ”Homofobi är regel, inte undantag”) få större spridning och den sakliga ton Omar använder tror jag bidrar till att det han säger tas på allvar. Seriös islam-kritik som Omars (eller miljöpartisten Rebwar Hassan ”Naiva svenska politiker föder politisk islamism”) behöver en plats i den svenska debatten.

Även om Det Goda Samhället har en uttalad ambition att stå för någon sorts alternativ borgerlig samhällskritik finns där mycket som kan intressera alla. Förutom Omar har denna bloggs innehavare Johannes Nilsson också fått en plats som gästskribent med sitt klassiska gubbgnäll (och pastischer som detta Anspråkslösa förslag). Att sidan även publicerat det bästa kritiska inlägg om TTIP jag sett på svenska (av Lars Hassler ”TTIP – Ekonomisk vinst eller demokratisk förlust?”) förstärker det positiva intrycket. Dock ska det påpekas att statusen för Det Goda Samhället snabbt kan ändras. Medgrundaren Patrik Engellau stryker ständigt längs med åsiktskorridorens väggar med sina inlägg om det välfärdsindustriella komplexet och flyktingskepticism. Vid i alla fall ett tillfälle har han enligt mig brakat genom väggen när han väljer att dela med sig av sina privata funderingar om klimatfrågan (”Hur jag orienterar mig i klimatfrågan”).
Man kan kanske påminna om Karl-Olov Arnstberg som började som en i huvudsak seriös invandringsskeptiker men sedan kände sig tvungen att delge världen sin åsikt om judarna med förutsägbart resultat.Vid sidan av detta frekventa inläggsskrivande hinner Omar med mycket annat, bland annat författande av äventyr med sin
pulp-hjälte professor Frans Stenberg. Denna gång skildras äventyret i ett seriehäfte, ”Necronomicon i Uppsala”, tecknat av Richard Fornstedt. Precis som ”Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet” är detta en glad liten berättelse, denna gång med lite mer substans. Bland de uråldriga sekterna, dimensionsportarna och människooffren fastnar jag speciellt för den nazistiska rymdflottan från Aldebaran (som jag berört tidigare Nynazister med mera, med mera). Annat roligt är den självpublicerande konspirationsteoretikern ”Ufo-Leif” som avfärdar det som inte passar in i den egna teorin med ett ”låter långsökt”. Extra poäng till Omar för det faktum att det till slut är
konspirationsteoretikern som har rätt.

Udda Boktips valde sitt nätnamn way back in the day innan man insåg vikten av att skapa ett starkt varumärke för sin nätnätvaro. Så här i efterhand önskar han att han valt något snärtigare typ ”Notch”.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

