Skip to content

Bokrecension: Show Adult av Peter Sotos

maj 14, 2013

Image

För sexton år sedan publicerade jag artikeln “Jag vill vara farlig – syndromet” i första numret av Schipperke. Sedan dess har fenomenet inte bara vedertagits som begrepp, utan också etablerat sig som den mögligaste finkultur, på ett seriöst förlag med kulturvetar-efterord i översättning av Nikanor Teratologen.

Teratologen själv förkroppsligar en stor del av fenomenets mytiska självbild, med betoning på det ”mytiska”. I denna myt har exempelvis den enastående hypen för ”Äldreomsorgen i Övre Kågedalen” – med DN – uppslag där det spekulerades kring namn som Kerstin Ekman, Stig Larsson och PO Enkvist såsom verkets pseudonyma författare – omtolkats till någon slags konservativ förföljelse med grund i någon magsur landsortsrecension.

JVVF:en är martyrisk till sitt väsen, nära besläktad som den är med Emon och Gothen. Den farlighet som skall uppnås är ju av ”dolk och kappa” – typ, en farlighet av utpräglat intellektuellt slag. En punkt som jag minns att jag underströk i artikeln var att den vanligaste typen av farlighet i regel inte är det minsta intellektuell, utan har sitt ursprung i det låga IQ:s bristande impulskontroll.

Denna vardagligt korkade farlighet föraktas självfallet av JVVF:en, förknippad som den är med den breda massans idioter, i form av ”småborgare”, ”medelklass” eller, som i Peter Sotos fall, med ”negrer”. Ett ord som Teratologen dock konsekvent översatt med ”niggers”. Man frågar sig om han verkligen tycker ”Niggers” låter fräckare, om det kan vara så att han missat de senaste årens värdeförskjutning av ordet ”Neger”, känd av varenda svensk med ett aktivt facebook – konto.

Men Teratologen har förstås knappast något facebook – konto, och därmed höjer sig ju detta enskilda exempel på undermålig översättning till rangen av symptom på ett av fenomenets mest typiska handikapp, den brist på fingertoppskänsla som gärna uppstår hos dem som hukar i sitt elfenbenstorn i sitt skräckfyllda förakt för kreti och pleti. Det är ju i mångt och mycket den egenskap som gör fenomenet så lätt att identifiera och skratta åt.

JVVF:ens vapen emot hånskrattet är naturligtvis dess grundläggande princip och drivkraft: farligheten.  Värre, mer, farligare, tills de äntligen slutar skratta. Peter Sotos hör till dem som drivit farligheten längst, med sitt fokus på våld och sex mot barn ur den kåte betraktarens perspektiv. Det är väl sannolikt så lågt man kan sjunka i dagens västerländska samhälle, och Peter Sotos ska för all del ha någon slags ”heder” för dragit farligheten till sin nutida spets, därtill med obehaglig mycket äkthet i behåll.

Efter något hundratal sidor blir man dock plågsamt varse JVVF:ens största hot: överexponering. Man vänjer sig snart vid chocken och äcklet, varpå Sotos monolog blir lika monoton som banal. Ingenting blir förstås bättre av översättningen till svenska, ett språk på vilket svordomar och nedsättande epitet i regel låter en smula bondskt, vilket klär en berättelse som kretsar kring urbana runkbås sällsynt illa.

För att undvika JVVF:ens patetiska svartsyn vill jag dock avsluta på ett positivt sätt, med att tipsa om åldrad JVVF värd läsning, nämligen Carl Michael Edenborgs debutroman ”Mitt grymma öde”, en historisk fantasi kring kompositören Händel. Till skillnad från sin namne CM Von Hausswolf (Vilket jävla JVVF – namn!) har Edenborg under den långa tid som gått sedan JVVF:ens gyllene epok gått vidare, och även om frossandet i det motbjudande kvarstår (en ingående beskrivning av en kastrering fick mig faktiskt att vända oläst blad) så finns i vart fall mening, då dessa ger en livfull bakgrund till såväl Händels karaktär som hans tid. Det tidiga 1700 – talet var ju trots allt tusentals gånger farligare än det sädigaste runkbåset i Chicago, en tid full av krig, våldtäkter och kastreringar, en tid under vilken pedofili inte ens var en avvikelse värd egen kategori.

Och naturligtvis är historiska romaner gubbigt som fan, vilket jag ser som ett tecken på att både jag och Carl Michael åldrats med ett visst mått av värdighet i behåll. Vilket är mer än man kan säga om Peter Sotos. Väx upp för fan, gubbjävel.

33720_469324134975_7404711_n

 

Bonus: Peter Bagges baksida till Hate nr 2 som min schipperke-artikel utgick ifrån. Tack till David ”Assmaster” Liljemark.

From → Uncategorized

7 kommentarer
  1. En poäng som jag tycker du missar är att Peter Sotos själv nog inte tillhör (eller i alla fall inte tillhörde) JVVF, utan i så fall snarare JÄF (”jag är farlig”).

    Som jag uppfattat det, är huvudpoängen i JVVF att man VILL vara farlig i skarp kontrast till att man är farlig. JVVF-are är en ung man med medelklass-bakgrund som i princip är välanpassad men genomgår en rebellisk fas (jag har skrivit om den vuxne JVVF-aren här http://jagvillvarafarlig.blogspot.se/2011/11/larrys-horn.html). ”Farligheten” visas på typiskt intellektuella sätt (böcker, filmer, musik, serier), och i viss utsträckning i verkligheten (drogexperiment, ”urban exploration”, resor), men inte i sådant som verkligen är farligt (våld, brott, drogberoende). Som en del av det anala hos JVVF-are kommer ett krav på autencitet, JVVF-aren uppfattar andra JVVF-are som posörer och är inte intresserad av att ta del av deras erfarenheter. Ytterst få JVVF-are besöker verkligen sexklubbar och blir avsugna i glory holes (Sotos) eller hamnar i fängelse för att de misshandlat en f.d. flickvän (Jim Goad). Detta leder också till en spänning mellan idolerna inom JVVF-världen och fandom, ofta manifesterad av idolen som en vilja att spöa upp fansen (uttryckt av Jim Goad, även av Sotos och t.ex. Morrisey).

  2. schipperke77 permalink

    Jag håller inte riktigt med. Peter Sotos stämmer väldigt bra in på den typiska JVVF:aren. Han drog igång ”Pure” när han gick på konstskola, exempelvis, och perspektivet i hans texter har alltid varit konsumentens. Peter Sotos våldtar och mördar inte barn, han runkar till andras övergrepp. Visst har han tagit det en smula längre än den genomsnittlige Smålands Nation – vampyren. Deras drivkraft är dock fortfarande densamma. Jag erkänner helt enkelt inte din gränsdragning mellan JVVF och JÄF. Faktum är att en bevisat farlig mupp som ”Skarakannibalen” fortfarande är JVVF, då hans brott till stor del drivs av tolvåringens förpubertala vilja till farlighet, medan JÄF snarare skulle beskriva medlemmar av kriminella gäng, pubertetens muskulösa farlighet.

  3. Jag lyssnade nyligen på p3 dokumentär i ämnet black metal-satanisterna på 90-talet. Tänker då på ”greven” och morden i Norge, och mord och morförsök i Sverige, typ Keilers park och det där. Det var ju verkligen en kultur som helt präglades av JVVF. Det fåtal fall som verkligen VAR farliga får väl ändå antas vara några JVVFarre som gick över gränsen. Fast dessa undantag fungerade väl mest som en sorts förebilder över de 99,9% som inte VAR utan VILLE vara..

    • Jättebra exempel.

      Jag är f.ö. en blandning mellan JVVF:are och Anton Abele-korrekt (fast smartare och snyggare, vilket iofs inte är svårt). Vissa äventyr med moderat eller högre grad av farlighet i all ära men jag gillar också att vara lycklig och göra mainstreamprylar och känna mig trygg.

  4. Jag älskar din blogg!
    Jag har sedan länge velat testa ayahuasca och osäker på om internetsidor som elephantos.com är ett alternativ över huvudtaget, utan enda sättet vore att ta en (dyr) resa till Peru exempelvis.
    Kan du tipsa mig om en shaman i Sverige eller någon värd att kontakta för att nå mi önskan?

    Vore djupt tacksam över svar.

    • schipperke77 permalink

      Nej, tyvärr. Min ceremoniledare, som omskrevs i filter, avled ju kring nyår, och jag har inte gjort mig besväret att leta upp någon ny. För min egen del tycker jag nätsidor och hemkok funkar alldeles utmärkt, men i så fall: se till att ha en nykter barnvakt som håller koll på dig och eventuella vänner. Mycket viktigt.

  5. Din morsa permalink

    I all välmening:

    Bindestreck ska inte omges av mellanslag då du ämnar sammanbinda två ord.

    Tankstreck är längre och omges, i motsats till bindestreck, av mellanslag (både före och efter strecket).

Kommentera

