Skip to content

Hälsotips!

januari 19, 2013

Image

 

Tjejbloggandet fortsätter, med ännu mer om mig själv.

För ett år sedan var det ”mörker”, ja, till stor del på grund av yttre omständigheter som att det tm-företag jag startat med några vänner var på väg åt helvete. Det kändes lite jobbigt just när jag höll på, i och med att jag tänkt mig att jag skulle bli rik. (Och här måste jag ju inflika att ”rikedom” liksom ”fattigdom” är ett relativt begrepp, som för mig innebär att tjäna ungefär som en städare.) Alltid lika trist när planer inte faller ut som tänkt, även om planen kanske inte var särskilt bra till att börja med. Jämför med att bli blåst på droger, till exempel; imorgon kommer jag må så mycket bättre, och den där råttan gör mig därmed en tjänst, men när man efter idog väntan ringer till en avlagd lur känns det likväl bittert.

Hur som helst: även utan yttre besvär tenderar jag må som en rutten hundfitta så här mitt i vintern, sannolikt på grund av kylan och mörkret. Det här året har jag dock börjat äta D3 – vitamin, och visst fan har det hjälpt. Kyla och mörkret tycker jag väl lika illa om som förr, men det är en tillbakalutad ovilja, som inför en dålig film, jämfört med att bli hjärnknullad av en snedtripp. De yttre besvären tränger inte längre in. Rekommenderas varmt, med andra ord. Finns på ditt närmsta apotek.

Något som skamligt nog inte finns att tillgå receptfritt på ditt närmsta apotek är ett annat naturläkemedel som kraftigt förbättrat mitt allmäntillstånd: melatonin. Jag har ända sedan tonåren haft problem med att somna in, en slags dyngsrytmsförskjutning åt det sena hållet till. Jag har dock inte velat ta några konventionella sömnmedel, enligt min devis att knarka gör man för att det är roligt, inte för att man behöver. Förutom beroendet har narkotiska läkemedel dessutom en tendens att fucka upp min hjärna dagen efter, ett tillstånd som bäst kan beskrivas som ”inbäddad i fettvadd”. Jag är inte riktigt med i matchen, intellektuellt eller emotionellt, och i så fall kan jag ju lika gärna låta bli att sova, då detta ger samma resultat.

I och med att jag tagit melatonin konstant i närapå ett år kan jag väl inte riktigt påstå att beroende inte råder. Vad som däremot saknas är den zombie-dimma jag beskriver ovan. Finnes hos din näthandlare en enkel googling bort. Ett tips är att undvika dem som använder FedEx, vars utdelningsrutiner orsakade en hel del vitglödgad vrede i somras.

Tipsa om kosttillskott och läkemedel: kan det bli mer tjejblogg? Ja, det skulle var mode då isåfall. Får se om infallsvinkel dyker upp. 

From → Uncategorized

3 kommentarer
  1. Andra tips på tjejbloggsämnen är inredning, pyssel, resor, tandblekningsprodukter och feministiska inlägg.

  2. Björn permalink

    ”knarka gör man för att det är roligt, inte för att man behöver”

    Precis, därtill har jag aldrig förstått varför någon tänkande människa frivilligt skulle trycka i sig benso eller liknande, då det vare sig är skönt eller roligt, och som läkemedel betraktat hjälper det föga, vilket du också påpekar: ”och i så fall kan jag ju lika gärna låta bli att sova, då detta ger samma resultat.”

    Trots att jag haft knullad dygnsrytm så länge jag kan minnas har jag aldrig tilltalats av denna form av medicinering, förordad av idiotläkare som den är. Hursomhelst, om vi nu ska hålla oss till det tjejiga: det enda vettiga insomningstipset jag kan ge är fysisk aktivitet (trendigt och dessutom så får du en fin figur!), men eftersom du redan testat det i kombination med steroider så känns det inte som något nytt, förlåt. När jag tänker efter skrev jag nog mest för att känna mig lite viktig och för att fylla min dag med lite tidsfördriv.

Kommentera

