Skip to content

Fäll Fittupploppet!

augusti 19, 2012

Image

Jag var i Moskva 2004. Stämningen var minst sagt fascistisk. Minst tre poliser inom synhåll var jag än befann mig, varför jag höll mig rejält i skinnet. Att typ fyllepissa i någon gränd kom inte på tal. Än mindre storma in i en kyrka under pågående gudstjänst för att punkvråla kritik mot president Putin.

Missförstå mig rätt nu, era jävla CP:n: jag har inte gått surmagad flashbackhaverist, utan har all respekt för Pussy Riot. Samma typ av respekt som jag har för krokodiljägaren, Göran Kropp eller Schibbye & Persson. Fett som fan att brottas med alligatorer, bestiga berg och göra machostinna Vice – repotage tillsammans med gerillakrigare. Till det feta hör ju emellertid just risken. Vore alligatorn uppstoppad, berget av gummi och U – landet man invaderade av forna dagars ”sorry massa, no see you white master” – sort skingras fetman illa kvickt.

Nej, skammens skugga faller snarast tungt på alla jävla facebookhjon till ”kompisar”, som varje dag okritiskt delar just det som mittfåremedia har på agendan, vad gäller såväl prioritet som vinkel. Inte för att mittfåremedia alltid har fel, men just ”free Pussy Riot” hör nog till ett av de minst självklara påståenden jag sett under sommaren.  

Jag har ju själv fuskat en del med Pussy Riots typ av konst, givetvis med långt ifrån samma framgång. Det är ju rätt svårt att över huvud taget uppröra i Sverige, än mindre lyckas ta sig hela vägen upp till domstol. Då ska det till att man hetsar mot folkgrupp eller retar upp muslimerna, och ingetdera är något jag har den minsta lust med – det första för att jag inte är rasist, det andra för att jag helt enkelt inte törs: jag vill bli uppmärksammad av en tandlös rätt, inte knivad av en islamist. Jag är helt enkelt inte hård och/eller dum i huvudet nog för en framgångsrik bana som performance-konstnär.

För den som är av det rätta virket är dock Ryssland ett betydligt mera tacksamt land att verka i: här finns ju faktiskt en fascistoid halvdiktatur att protestera emot, och en kyrka som ännu tar sin efterblivna tro på allvar. Det rättsliga efterspelet är dock en viktig del av verket – hade åtal inte väckts hade verket varit ett pinsamt misslyckande, något Pussy Riot med all säkerhet varit på det klara med. De tycks inga idioter, såsom sina västerländska ”fans”.

Om målet med aktionen nu var att uppmärksamma de korrupta banden mellan den ortodoxa kyrkan och Putin – regimen var dock aktionen inte helt lyckad – de flesta i väst tycks tro att det är Putin själv som yrkat på åtal emot kritiken av hans person. De välutbildade ryska artisterna tycks med andra ord ha överskattat den västerländska publikens bildning och intelligens. Ett tips är att de skaffar lite svenska facebookpolare för nödig verklighets-check.  

 Att målet kom upp i rätten är dock en framgång i sig, och väl där kommer ju den lokala ”rätten” ha sin gång. Eller vad tänker den som tycker annat? Att världens alla rättsystem skall väga in den västerländska ”artistelitens” eventuella åsikter? 1800 – talet ringde, det ville ha den koloniala härskarattityden tillbaks.

Kommentarfältherrar nätet över är förstås snara att jämföra med Lars Vilks, som förstås inte blivit fälld eller ens åtalad i domstol, i vart fall inte för rondellhunden. En jämförelse som emellertid är mycket giltig är det snack som gick bland förståsigpåarna om yttrandefrihetens gränser, som bland annat sades gå vid att stå och vråla könsord med en megafon, vilket på oklart sätt skulle vara likvärdigt med en muhammedkarikatyr. Att våldsgästa en kyrka under pågående gudstjänst kommer kanske aningens närmare, eller vad säger ni?

 För hur mycket förakt jag än har mot abrahamismens samtliga avarter: att rätt av infoga rent fysiska störningsaktioner gentemot deras tillställningar under yttrandefriheten skulle, oavsett hur rätt det kändes, vara minst sagt problematiskt. Samt fullständigt förödande för artister såsom Pussy Riot.

From → Uncategorized

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. FRIA DAN PARK | Schipperke

Kommentera

